Maanantain akkuhuoltopäivä

Maanantai 14.2.2011. Tunnetusti varsinaisissa kerhoilloissa säätäminen jää hieman pintapuoliseksi kun säätämössä on usein ruuhkaa ja joutuu juotinaseman luokse jonottamaan. Edellisen torstain akkuhuoltoprojekti jäi hieman kesken kun huomasimme, että aikaisemmat PEPA-VHF radioitten laturit olivat 9.6V:n akuille ja nyt saadut akut olivatkin 7.2V jännitteelle. Ilmeisesti aikaisemmat akut olivat myös 7.2V joten laturit olivat pilanneet akut.

10kpl:n laturisetistä yksi jo uhrattiin aikaisemmin tieteelle ja siitä päätettiin lopulta tehdä hidas vakiovirtalaturi hyödyntäen LM317-piiriä ja yhtä vastusta. Latauselektroniikan levyltä uusiokäytettiin jäähdytysripa, mekaniikka ja piirilevyn hyödylliset oheiskomponentit ovelasti. 12 ohmin vastus tarjosi turvallisen 100mA:n latausvirran jolla saadaan 1100mAh:n kenno varmasti hidasladatuksi täyteen.

Seuraava latauslaite otettiin auki ja ruvettiin tutkailemaan googlen avulla piirien datalehtiä. Pieni summittainen vilkaisu laturiin riitti ja löydetyn datalehden esimerkkikytkentä taisi juuri sopia kyseiseen latauslaitteeseen. Tunnettuahan on ettei pyörää tarvitse keksiä uudelleen. Pimp my wheel on nykyäänkin muotia. Kyseisen latauspiirin VBAT-nasta herätti huomion ja ryhdyimme mittauspuuhiin.

Nastan speksit oli suurinpiirteen seuraavat: Jos nastan jännitetaso on alle 0.8V on akku viallinen eikä latausta käynnistetä. Jos nastan taso on 0.8 V - 3.5V ladataan akkua ja nuuskitaan mahdollinen jännitteenalenemiskäyrä mikä tapahtuu kun NiCD-kenno latautuu täyteen sekä aloitetaan ylläpitolataus. Jos nastan taso on yli 4V niin todetaan ettei laitteessa ole akkua laisinkaan tai ylläpitoladataan hieman.

Varsinainen ahaa-elämys sattui kun laitoimme akun lataukseen ja mittailimme testipisteen jännitettä. Pienen lataustuokion jälkeen laturin testipisteen jännite oli luokkaa 5V ja laturi muuttui ylläpitolaukseen eli laittoi kyseisen akun kanssa hanskat tiskiin. Datalehden jännitteenjakokytkentää pähkäilimme pidemmän tovin ja ja muutettavaksi arvoksi tuli alkuperäisen 530 kilo-ohmin sijaan 681 kilo-ohmia. Mikään absoluuttinen arvohan tuo ei ole, mutta meni mainiosti speksiin sillä tyhjällä akkupesällä jännite oli himpun verran yli 4.1V joka kelpasi hyvin. Akku kiinni laturiin ja testipisteen jännite keikkui 1.1-1.4V:ssä riippuen latauksen tilasta.

Kun yksi laite saatiin labrattua alkoikin massamodifiointi. Sopivalla työnjaolla saatiin muutama modifioitua valmiiksi suhteellisen vikkelästi ja jätimme muutaman vielä odottamaan josko alkuperäiselle latauslaitteelle löytyisi vielä suuremman napajännitteen tehoakkuja.
Kolmen säätäjän voimin saatiin samalla kuusipaikkainen Yaesun latauslaite ilmeisesti henkiin (tosin käytännön toimivuus Yaesun osalta varmistunee jossainvaihessa myöhemmin).

Säätäjiä oli paikalla 3kpl ja kerholta päästiin taas perinteiseen tapaan puolenyön jälkeen kotiin.

Comments